%20(9).png?width=575&name=Web%20HERO%20header%20(2864%20%C3%97%201200%20px)%20(9).png)
Arkivering av valgmateriell
Krav om arkivering
Når et valg er gjennomført skal alt valgmateriell behandles i henhold til arkivloven. Det skal skilles mellom valgmateriell som har vært i bruk og valgmateriell som er ubrukt.
Brukte stemmesedler skal oppbevares til valgperioden er utløpt, dvs fire år. Dette gjelder både kommunestyrevalg, fylkestingsvalg og stortingsvalg.
Digital arkivering av stemmesedler
Oppbevaring av stemmesedler på papir opptar mye plass og har strenge krav til arkivlokaler.
Benytter dere maskinell opptelling med EVA Skanning, kan stemmesedlene arkiveres elektronisk gjennom et uttrekk fra databasen når alle godkjente tellinger er registrert i EVA Admin.
Valgdirektoratets krav til arkivering:
Godkjente stemmesedler
Stemmesedler som er godkjent skal dere oppbevare til valgperioden er utløpt, det vil si i fire år. Etter fire år kan stemmesedlene kasseres på en betryggende måte.
Det er ikke nødvendig å oppbevare stemmesedler på papir i fire år, dersom dere kan oppbevare dem like trygt elektronisk. Her er det viktig at dere er oppmerksomme på at EVA Skanning ikke er et godt alternativ for slik elektronisk lagring. Årsakene til dette er nærmere forklart i valghåndboken (se lenke under "regelverk" nedenfor).
Forkastede stemmesedler
Stemmesedler som er forkastet kan dere kassere så snart valgresultatet er endelig.
Vi hjelper dere med uttrekk
Sikri tilbyr bistand til uttrekk fra EVA Skanning databasen, basert på type stemmesedler og opptellingskategorier.
Uttrekket eskporteres fra EVA Skanning databasen til en mappestruktur, basert på hvilke type stemmesedler som er behandlet og opptellingskateorier.
Våre konsulenter har lang og bred erfaring med maskinell opptelling av stemmesedler og uttrekk for arkivering.
Vil du vite mer?
Vi tar gjerne en hyggelig prat for å finne en god løsning for dere. Fyll ut skjemaet så hører dere snarlig fra oss.
Skriv gjerne litt om hva det gjelder slik at vi kan raskere svare på henvendelsen.