Skip to content
Stavanger eByggesak og Sikri
Mona LyseboMay 14, 2025 1:58:48 PM2 min read

Stavanger vil bli best på byggesak

Byggesak har stor betydning for næringsliv, innbyggere og det gode hverdagsliv. Stavanger kommune har ambisjoner om å bli best både når det gjelder systemer, saksbehandlingstid og kvalitet på vedtak. For å yte bedre tjenester med færre ressurser er kommunens byggesaksavdeling i gang med et stort forbedringsprosjekt. 

 

Saksbehandling med hjertet

Avdelingssjef Sven Norland og seksjonssjef Børge Kallesten forteller at deres drivkraft er å finne løsninger som bidrar til utvikling og forbedring.

«Byggesaksbehandling er mer enn å produsere vedtak. Det handler om å forstå at hver byggesak representerer drømmer og håp, og det handler om å vise innbyggere og utbyggere respekt gjennom raske svar»

Børge Kallesten, seksjonssjef byggesak i Stavanger kommune

Målet med det pågående forbedringsarbeidet er å legge til rette for mer automatisert saksbehandling av byggesøknader, og dermed frigjøre tid til veiledning og oppfølging.

Sven og Børge Stavanger byggesak

Avdelingssjef Sven Norland og seksjonssjef Børge Kallesten ved byggesaksavdelingen i Stavanger kommune

 

System som legger til rette for likebehandling og effektivisering

Stavanger er en kommune med både storby, gammel trehusbebyggelse, skogbruk, landbruk, havbruk, øysamfunn og nær tilknytning til byområdene i Sola og Sandnes. Dette betyr mange ulike reguleringer og lovverk om krever tid til tolkning og håndtering.

Med en stadig mer kompleks byggesaksbehandling, har kommunen valgt å innføre Elements eByggesak fra Sikri som strategisk verktøy. Systemet er spesialisert for byggesak og gir saksbehandler rask tilgang til nødvendig informasjon og veiledning. 

«Vi har et ansvar for å forenkle kommunens tjenester til innbyggere og næringsliv. Nå har vi fått på plass et system som legger til rette for digitalisering og forbedring av prosesser»

Sven Norland, Avdelingssjef byggesak i Stavanger kommune

 

Frigjør tid til tilsyn og ulovlighetsoppfølging

Automatisering og sømløs digital kommunikasjon mellom søker og kommune legger til rette for å nå målene om økt kvalitet og raskere behandlingstid.  

Rådgiver Kjetil Pedersen forteller om en ny arbeidshverdag når tidligere tidkrevende KOSTRA-rapportering nå skjer automatisk. Rapporter og sporing gir oversikt over dokumentasjon, og sjekklister og veiledning sikrer likebehandling uavhengig av saksbehandler.

"Bedre datafangst og spesialiserte arbeidsflyter for tilsyn og ulovlighetsoppfølging gir oss bedre oversikt. Vi sparer mye tid og får mulighet til å følge opp flere saker"

Kjetil Stavanger byggesak

Kjetil Pedersen, Rådgiver tilsyn byggesak i Stavanger kommune

 

Endringsvilje og samarbeid med leverandør

Norland forteller at god forankring hos ledelse og ansatte, samt tydelige forventninger, har vært avgjørende for å lykkes med en smidig overgang til nytt system og nye rutiner.

«Vi ønsket ikke å tviholde på gamle metoder, men heller omfavne nye løsninger og tilnærminger. Sikri tok regien på en prosesskartlegging som tydeliggjorde hvilke endringer som ville gi gevinster»

Sven Norland, Avdelingssjef byggesak i Stavanger kommune

 

Veien videre

God planlegging og koordinering gjorde at kommunen ikke opplevde en forventet dupp i verken produksjon eller personlig opplevelse ved bytte av system. Etter en vellykket oppstart er grunnlaget på plass for videre utvikling og gevinstrealisering.

«Vi i Sikri er stolte av å være samarbeidspartner med Stavanger kommune og bidra til deres mål om å bli enda bedre på noe de allerede er gode på - nemlig byggesak. Samarbeid og engasjement på tvers er virkelig nøkkelen til å lykkes og skape positive forandringer»

Anne Mette Havaas

Anne Mette Havaas, Director Customer Excellence I Sikri

 

 

avatar

Mona Lysebo

Marketing Manager